Węglowodany – bardzo ważny składnik naszej diety.


Produkty wysoko węglowodanowe
Produkty wysoko węglowodanowe

Węglowodany, czyli inaczej cukry, są podstawowym źródłem naszej energii. Zjadamy je w dużych ilościach, wraz z takimi produktami jak pieczywo, mąka, cukier, czy też w postaci warzyw i owoców. Są nam niezbędne do życia, jednak należy pamiętać o tym, że ich nadmiar prowadzić może do nadwagi i różnego rodzaju zaburzeń.


Czym są węglowodany?

Węglowodany to organiczne związki chemiczne. Zbudowane są z atomów węgla, wodoru i tlenu. Możemy je podzielić na cukry proste (np. glukoza i fruktoza) oraz złożone (np. celuloza i skrobia). W życiu wszystkich organizmów żywych węglowodany pełnią ogromnie ważną rolę. Są odpowiedzialne między innymi za dostarczanie łatwo przyswajalnej energii. Służą też jako materiał zapasowy. Oprócz tego sprawują funkcję transportową,

Glukoza
Glukoza

budulcową, a także wchodzą w skład kwasów nukleinowych.

Węglowodany w naszej diecie

Można powiedzieć, że dieta węglowodanowa to dieta przeciętnego człowieka. Ponad połowa energii, która jest nam potrzebna do funkcjonowania, powinna pochodzić właśnie z węglowodanów.. U wielu osób jest to nawet więcej niż połowa. Dlaczego więc tyle mówi się o potrzebie obniżenia poziomu spożywanych cukrów? To, czy jakiś rodzaj węglowodanów jest zdrowszy, określa m.in., tak zwany indeks glikemiczny. Określa on stopień reakcji organizmu na dany rodzaj węglowodanów, polegający na podniesieniu poziomu glukozy we krwi. Takie nagłe skoki nie są dobre dla naszego zdrowia. Powodują je zazwyczaj cukry proste, im bardziej żywność jest przetworzona i oczyszczona, tym bardziej jest szkodliwa i szybciej przyswajana przez nas. Podczas dużego wzrostu stężenia glukozy organizm usuwa jej nadmiar z krwi, magazynując ją w postaci tłuszczu. W ten sposób łatwo tyjemy. Inaczej dzieje się, gdy spożywamy cukry złożone, pokarmy nieoczyszczone, bogate w błonnik. Nie są one tak łatwo przyswajalne, trawienie trwa długo, a energia jest uwalniana stopniowo, nie powodując „skoków” glukozy.

Jak prawidłowo się odżywiać?

Makaron żytni
Makaron żytni

Nadmiar zbyt przetworzonych produktów węglowodanowych prowadzić może do nadwagi, otyłości, lub takich chorób jak cukrzyca. Sprzyja też zaparciom i innym problemom z układem pokarmowym. Dzięki spożywaniu pokarmów nieoczyszczonych, z dużą zawartością błonnika, możemy zminimalizować ryzyko chorób oraz problemów z wagą. Poniżej produkty należące do obu grup:

  • Węglowodany oczyszczone: białe pieczywo, mąka, ziemniaki, makaron, płatki kukurydziane, cukier, słodycze, przetwory, biały ryż, napoje gazowane
  • Węglowodany nieoczyszczone: produkty pełnoziarniste (pieczywo, makaron), ryż ciemny, warzywa (szczególnie warzywa strączkowe), kasze
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Węglowodany - bardzo ważny składnik naszej diety., 9.0 out of 10 based on 2 ratings

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *