| | |

Tłuszcz – o dziwo bardzo ważny składnik naszej diety.

zdrowe-tluszczeNastepnym ważnym składnikiem po węglowodanach i białkach są tłuszcze (lipidy). W diecie człowieka, tłuszcze, spełniają wiele ważnych ról. Najważniejsze jest dostarczanie energii 9 kcal/g. Z tłuszczy pochodzi jej od 20 do 35 %. Nadmierne spożywanie jednak, tak samo jak w przypadku węglowodanów prowadzić może do wielu chorób, takich jak nadwaga czy choroby układu krążenia.

Tłuszcze podzielić możemy na nasycona i nienasycone a także na tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Nasycone podnoszą poziom cholesterolu we krwi,a także sprzyjają krzepliwości cholesterolkrwi, co powodować może miażdżycę tętnic. Pochodzą one z czerwonego mięsa, kiełbas, żółtek jaj, smalcu, masła czy śmietany, znaleźć je można również w słodyczach. Spożywać należy je z umiarem a wrecz unikać. Tłuszcze nienasycone natomiast obniżają poziom cholesterolu, co sprzyja mniejszym występowania chorób naczyniowych. Niezbędne są, jeżeli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Znaleźć je możemy w rybach, olejach roślinnych, orzechach, owocach czy warzywach. Jak mówią zalecenia ( Światowej Organizacji Zdrowia) dzienna dawka spożywania tłuszczy nie powinna przekraczać 20 gram, a przeważnie zjadamy ich dziennie o wiele więcej. Nie łatwo się jednak ich pozbyć z diety ponieważ często to one, poprawiają nam smak potraw. W tłuszczach rozpuszczalne są witaminy takie jak A, E, D i K, stąd też ważna jest ich rola, ponieważ bez nich nie mogłyby one zostać przyswojone. Niespalony tłuszcz, odkładający się na różnych częściach ciała, potrafią zepsuć sylwetkę.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.